DeBatavierenrace,Rebranding

Merkidentiteit

De Batavierenrace, ’s werelds grootste estafetteloop, is eindelijk van start gegaan! En wel met een fonkelnieuwe branding. Want de Batavierenrace viert dit jaar zijn 50-jarig jubileum. Dat geeft genoeg reden voor een nieuwe huisstijl die de organisatie van een eigentijdse uitstraling voorziet. De laatste maanden is dan ook met veel plezier aan deze rebranding gewerkt. Alles moest anders, van Batabink-mascotte en logo tot kleurenpalet en kleding van de crew. Voor zoveel méér redenen dan alleen zakelijke is een project als dit briljant mooi om te doen!

De Rebranding

Dat er hier veel binnen de sportmarketing gewerkt wordt, is ook De Batavierenrace opgevallen bij selectie van een bureau voor hun rebranding. Accounts als het NN Running Team of Global Sports Communication gaven genoeg reden voor vertrouwen in een goed eindresultaat bij de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl.

In verschillende sessies die volgden, is samen gekeken naar de positionering, de mogelijkheden maar ook vooral de beperkingen. Enkele reeds bestaande elementen mochten immers niet geskipped worden. Denk daarbij aan de Batabink of de kleur blauw. Deze zijn immers al decennia lang kenmerkend voor de Batavierenrace. Het is onverstandig om de communicatieve waarde daarvan, zonder goede reden, naar de prullenbak te verwijzen. En dat is ook helemaal niet nodig. Want een juiste upgrade en aanvulling op het visuele pakket is in een dergelijke situatie veel sterker.

Om deze reden is de Batabink opgestrakt en beter geschikt gemaakt voor gebruik binnen marketing uitingen. Daarnaast is het kleuren palet subtiel gewijzigd en aangevuld met enkele passende steunkleuren. Ook zijn er grafische elementen uit de directe omgeving gehaald waar de race plaatsvindt. Denk daarbij aan markeringen op de openbare weg en icoontjes uit routekaarten. Dit resulteert in een tribale huisstijl, geheel passend bij de geschiedenis van de Batavieren. Maar dan met een eigentijds, sportief tintje.

De Batavierenrace

In 1972 kwamen enkele Nijmeegse studenten zo enthousiast terug van een estafetteloop in Zweden, dat ze een vergelijkbaar evenement ook hier in Nederland wilden organiseren. In navolging van de Batavieren, die in 50 voor Christus op vlotten de Rijn afzakten, werd voor de eerste Batavierenrace dezelfde route gekozen: van Nijmegen naar Rotterdam. Aan deze eerste race dankt de Batavierenrace dan ook zijn naam.

Vanwege lastige infrastructurele uitdagingen op dit traject is de route in 1974 echter verplaatst en lopen de atleten over ruim 175 kilometer, in 25 etappes, van Nijmegen via Duitsland en de Achterhoek naar de campus van de Universiteit Twente. Het evenement is met een kleine 9.000 deelnemers, volgens Guinness Book of Records, ’s werelds grootste estafetteloop. In 2020 en 2021 is er vanwege de coronacrisis een online race georganiseerd. Maar gelukkig is 2022 weer een jaar waarin deze unieke studentenestafette weer fysiek gelopen mag worden.

Na de finish van de Batavierenrace rond volgt jaarlijks het grootste studentenfeest van de Benelux op de campus van Universiteit Twente in Enschede. Naar schatting zijn er 13.000 studenten die op verschillende locaties van de campus uit hun plaat gaan!

Bezoek ook eens: www.batavierenrace.nl

MEER WETEN OVER DIT PROJECT?

Kom langs, mail of bel met +31(0)24 420 06 44